Wprowadzenie

Na początku była niewielka kolorowanka dla Tytusa, mojego wnuka. Potem innym dzieciom w mojej rodzinie spodobał się ten pomysł. Jeszcze później były dyskusje z paroma znajomymi, matematykami, artystami i psychologiem. Tu okazało się, że kolorowanki geometryczne mogą mieć znacznie większe zastosowanie niż tylko miła rozrywka lub wypełniacz czasu dziecka.

Z tych dyskusji narodził się pomysł napisania tej książki. Początkowo była to rzeczywiście tylko kolorowanka geometryczna. Już w trakcie pisania zaczęły powstawać się pomysły rozdziałów uzupełniających.

Rysunki moich znajomych, dzieci i dorosłych, zwróciły moją uwagę na bardzo istotny temat. Każdy z nas widzi czarnobiały wzór na kartce papieru w inny sposób. Dla jednych są to tylko układy płytek różnego rodzaju na podłodze. Dla innych są to obiekty, które podlegają prawom matematycznym i kolorując taki wzór należy przestrzegać praw geometrii tak, aby po kolorowaniu wzór miał te same własności geometryczne, np. symetrie, jak przed kolorowaniem. Wreszcie dla innych wzór geometryczny kryje w sobie niezliczone ukryte motywy. Jedni widzieli w tych wzorach ukryte smoki, inni rybki w stylu Eschera, inni z kolei widzieli kwiaty a jeszcze inni przeplatanki w stylu tych, jakie widzimy w pałacu Alhambry, czy wspaniałej sztuce z Maroka. Warto było zatem pokazać choć odrobinę tego, co ludzie widzą w takich wzorach. W taki sposób powstał rozdział o wzorach z trójkątami i kwadratami.

Inny ciekawy motyw, jaki pojawił się w trakcie pisania tej książki był kolor i jego użycie w grafice. Wiadomo, pewne kolory jakoś szczególnie pasują do siebie a inne nie. Kolory potrafią nadać wzorom geometrycznym nowe znaczenie, nowy sens i czy wreszcie jakby nowe życie. Ponadto w różnych kulturach kolory mają swoje specyficzne znaczenia. To doprowadziło do powstania rozdziału o kolorach.

Wszystkie tu pokazane przykłady wzorów geometrycznych wykorzystują siatki złożone z trójkątów. Skoro tak, to należało wspomnieć wielkiego artystę Owena Jonesa, który właśnie zostawił po sobie dziesiątki bajecznie kolorowych rysunków-eksperymentów. Większość jego rysunków wykorzystuje właśnie takie siatki. W ten sposób narodził się rozdział o Owenie Jonesie i jego eksperymentach.

Już po napisaniu dużych fragmentów tekstu pojawiło się pytanie – czy książka będzie kiedyś w wersji angielskiej. Kilka osób w mojej rodzinie nie zna jeszcze języka polskiego. Mam również wielu znajomych, dla których język polski jest językiem zupełnie obcym. W tej sytuacji pojawiła się kolumna tekstu w języku angielskim. Przy czym tekst angielski nie jest dosłownym tłumaczeniem tekstu polskiego. W redakcji tekstu angielskiego bardzo pomógł mi Tony Lee z UK. Jestem mu ogromnie wdzięczny za jego udział w powstawaniu tej książki.

Niniejsza książka jest nie tylko kolorowanką geometryczną, ale jest ona swoistą podróżą przez pewne obszary naszego świata i jego historii. Pokazuję w niej nie tylko wzory geometryczne, ale podaję również miejsca skąd one pochodzą i często epokę, w jakiej je wykonano. Mamy tu wzory geometryczne z Bizancjum, z Cesarstwa Rzymskiego, Iranu, Syrii, Egiptu, Turcji i Maroka. Jest tu nawet kilka wzorów geometrycznych rodem z Chin.

Wszystkie pokazane tu wzory zbudowane są na siatce z trójkątów równobocznych. Tylko tyle wystarczyło naszym przodkom, aby stworzyć czarodziejski świat mozaik podłogowych, witraży, ozdób na drzwiach, oknach i innych przedmiotach. Zachęcam nie tylko dzieci, ale również dorosłych, aby spędzili trochę czasu analizując i kolorując pokazane tu wzory. Zapewniam, czeka Was wiele niespodzianek.

Serdecznie dziękuję następującym osobom za ich pomoc przy przygotowywaniu tej książki:

Tony Lee, Jean-Marc Castera, Katarzyna Kulpińska, Krystyna Majewska, Iwona Majewska, Jędrzej Majewski, Borys Majewski, Ewa Swoboda oraz Luigi Boccherini.

W tworzeniu tej książki aktywny udział brały dzieci: Ania, Gloria, Julia, Kasia, Krystynka, Ola, Tytus i Zuzanna. Dziękuje Wam za wasz entuzjazm. Byliście fantastyczni.

Leave a comment